Ion Nedelcu este artistul complet care a experimentat de-a lungul vietii tot ceea ce domeniul artei i-a oferit ca mijloc de exprimare a universului sau interior. Membru al Uniunii Artistilor Plastici, al Uniunii Cineastilor din Romania, dar si al Uniunii Artistilor Californieni, pictorul si scenograful Ion Nedelcu se bucura de o recunoastere nu doar nationala, ci si internationala.

In activitatea sa, Ion Nedelcu a realizat costume si decoruri pentru peste 30 de filme istorice si contemporane, a luat parte la peste 20 de expozitii de pictura in tara si in strainatate si a colaborat la productii precum Festivalul Dracula – Transilvania sau Scary Movie II si Streets, in Los Angeles.

Cariera sa se intinde pe mai bine de o jumatate de veac. Prima lucrare de pictura realizata de tanarul Ion Nedelcu, in 1961, a fost o copie dupa un Nicolae Grigorescu, Car cu boi, la indemnul avocatului Aurel Iliescu din Zavideni, cel care de altfel ii si convinge parintii sa-l trimita la Liceul de Arta din Craiova. De altfel, pictura lui Nicolae Grigorescu ramane ca un fir rosu in creatia artistului. Aceasta pasiune pentru creatia marelui pictor l-a condus spre realizarea unei alte copii dupa Grigorescu, in 2016. Este vorba despre lucrarea Portretul domnisoarei Nacu.

Intre copilul care a tacut pana la 4 ani, amintind de destinul lui Blaga si artistul capabil sa se exprime cu aceeasi naturalete in orice domeniu al artei, stau ani de perseverenta, creatie neintrerupta si entuziasmul cu care experimenteaza lumea.

Parcursul sau in viata nu a fost unul liniar, ci a fost croit de intalnirile de exceptie din viata sa, dar si de incercarile la care a fost supus. Absolvirea liceului avea sa-i aduca o provocare care se reitereaza apoi: admiterea la Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din Bucuresti, sectia Arte decorative – Scenografie. Este admis abia la a cincea incercare, fiind acceptat cu nota 10 cu distinctie. Acest numar perfect, insotit de cu distinctie devine laitmotivul activitatii sale.

Dupa ce absolva facultatea, este repartizat la Centrala Romania-Film, devenind asistent scenograf cand el avea doar 25 de ani la Operatiunea Monstrul in regia lui Manole Marcus, in care jucau Marin Moraru, Toma Caragiu, Octavian Cotescu. Realizeaza apoi scenografia la Povestea dragostei, in regia lui Ion Popescu Gopo.

In anii care urmeaza, realizeaza costumele pentru filmul Rug si flacara, regizat de Adrian Petringenaru, pentru care primeste Marele Premiu la Santa Rem Portugalia in 1980, iar ulterior costumele pentru filmul Iancu Jianu Haiducul si Iancu Jianu Zapciul, pentru care primeste Premiul I. Cele doua filme ii ofera accesul in Uniunea Artistilor Plastici si in Uniunea Cineastilor din Romania.

Este apreciat pentru realizarile sale in ceea ce priveste decorul si costumele pentru filmele Declaratie de dragoste, regia Nicolae Corjos, care obtine in 1986, Diploma de Onoare la Cairo, Liceenii – regia Nicolae Corjos sau Extemporal la dirigentie al aceluiasi regizor.

In anii ’90 pleaca in Statele Unite, unde ramane aproape 7 ani, timp in care realizeaza pictura murala in Los Angeles si Las Vegas. Se implica totodata, intr-un spectacol omagial Golden Globe in Los Angeles pentru care creeaza decorul. In timpul anilor petrecuti in Statele Unite, devine membru al Uniunii Artistilor Californieni. Se intoarce in tara, atras de cercul lui de prieteni si de atelierul de pe Lascar Catargiu nr. 23 pe care, spune pictorul, il visa tot mai frecvent.

Explorarea, experimentul n-au incetat niciodata. A realizat grafica de carte, a coordonat restaurari, una dintre ele fiind cea de la Spitalul Coltea, a creat proiecte arhitecturale, a realizat pictura religioasa, design interior, sculptura, a creat produse din piele, accesorii, dar a pictat si cu vin. Tablourile cu vin au devenit ulterior obiectul unor expozitii.

Dintre toate domeniile artei, Ion Nedelcu se simte cel mai apropiat de pictura, pentru ca, spune el, ea iti permite sa fii tu, sa te regasesti pe tine. Este un amalgam de mijloace din scenografie, culoare, lumina, ajutand pictorul sa exprime tot ceea ce simte.

Ion Nedelcu este insa, inainte de toate, un storyteller. Fiecare tablou al sau spune o poveste, augmentata de detaliile apartinand unui spectru bogat. Sub fiecare pictura a sa se afla o alta pictura, artistul nerenuntand niciodata la un tablou, ci fiecare lucrare evolueaza, se dezvolta, capata alte sensuri. In acest sens, pictura lui se afla intr-o continua devenire. Nu incepe un tablou in mod programatic, ci se lasa absorbit de modul in care pictura evolueaza, de povestea acesteia, purtand in permanenta un dialog cu panza.

De aceea, picturile sale au mai multe niveluri de semnificatii, decantate in ani de munca. Ele transpun in culoare universuri intregi care includ personaje mitologice, personaje contemporane, demiurgi, in incercarea artistului de a transmite modul in care el recepteaza lumea, cu tumultul sau interior omniprezent in lucrarile sale.